آدوبی با گسترش قلمرو فلش ، نسخهای از این برنامه را ارائه میکند تا تمام ویدیوها و انیمیشنهای مورد علاقهتان را در تلویزیون تماشا کنید
آزاده پارساپور: تقریبا 80 درصد ویدئوها و انیمیشنهای آنلاین با استفاده از فناوری آدوبی فلش قابل دسترسی و مشاهده است. براساس چنین آماری میتوان گفت که آدوبی فلش دنیای وب را قبضه کرده، اما گویا صفحه کوچک مانیتور برای آدوبی فلش کافی نیست.
31 فروردین، شرکت آدوبی اعلام کرد با چند شرکت تولیدکننده محصولات الکترونیکی رسما قراردادی بسته است تا تراشههایی را تولید کند که بتوانند محتواهای بر پایه وب را در صفحه تلویزیونها نمایش دهد. از جمله این شرکتهای همکار با آدوبی میتوان به اینتل، برودکام، ان.اکس.پی و اس.تی.میکروالکترونیک اشاهر کرد. البته در اعلامیه شرکت آدوبی اسامیشرکتهایی که از این محصول و خدمات استفاده خواهند کرد نیز آمده است؛ شرکتهایی همچون کامکست، دیزنی اینتراکتیو، نتفیلیکس، آتلانتیک رکوردز و نیویورکتایمز.
نخستین برنامههای کاربردی جدید فلش، قرار است تا سال 2010 در دستگاههای تلویزیون نصب و به بازار عرضه شود. هرچند که پیش از این هم برخی از ویدئوهای یوتیوب را که به صورت ویژه برای نمایش در تلویزیون کدنویسی شده بود، میشد در نمایشگر تلویزیونی تماشا کرد، اما فناوری جدید متفاوتتر و همچنین فراگیرتر خواهد بود.
البته تلویزیون تنها رسانهای نیست که آدوبی به آن سرک کشیده است. این شرکت، نسخه مخصوص گوشیهای همراه را نیز تهیه کرده که در گوشیهای هوشمند مورد استفاده قرار میگیرد و کاربران میتوانند ویدیوهای دلخواهشان را در گوشی همراهشان تماشا کنند. به نظر میرسد آدوبی قصد دارد تا در هر سه رسانه تصویری نمایشی وب، تلویزیون و موبایل، حرف اول را بزند.
این فناوری میتواند در تلویزیونهای متصل به اینترنت، جعبههای ست-تاپ، نمایشگرهای بلو-ری و برخی دستگاههای دیجیتال دیگر مورد استفاده قرار گیرد و علاوه بر ذخیرهسازی ویدئوهای یوتیوب، بازیها، برنامههای تعاملی و رابطهای گرافیکی جدیدی را برای کاربران مهیا کند؛ کاربرانی که دیگر به جای کامپیوتر، جلوی تلویزیونهایشان نشستهاند.
رقیبان آدوبی
اما آیا آدوبی رقیب قابل توجهی هم دارد؟ در میان شرکتهای بزرگی که میتوانند در تلویزیونهایشان از ریزپردازندههای مورد نظر آدوبی به طور گسترده استفاده کنند، جای دو غول الکترونیک خالی است. سونی و سامسونگ تلویزیونهای خود را تحت پوشش آدوبی قرار ندادهاند، اما این بدان معنی نیست که از فناوری عقب افتاده باشند. این دو شرکت، سرشان به فناوری ویجت یاهو گرم است. ویجتها برنامههایی تحت وب خاصی هستند که میتوانند به آسانی در دستگاهها و وسایل الکترونیکی جاسازی شده و امکان استفاده از محتوای وب را در نمایشگرهایی همچون تلویزیون به کاربران خود ارایه دهند. شرکت یاهو که با همکاری اینتل توانسته است این فناوری را توسعه دهد، دسترسی به وبسایتهایی همچون فلیکر، اخبار و پیشبینی وضع آبوهوای یاهو، روزنامه یو.اس.ای تودی، یوتیوب و ای.بی را در شبکه مخصوص خود مهیا کرده است.
اما برنامه نویسان آدوبی در تلاشند تا این ویجتها را برای تلویزیونهای نسل بعدی نیز تهیه کنند. آنوپ مورارکا، مدیر بخش راهبرد فناوری آدوبی فلش، در اینباره میگوید که یاهو واقعا رقیب آدوبی نیست. او اشاره میکند که آدوبی و یاهو، هر دو با اینتل کار میکنند و فناوری فلش آدوبی نسبت به خدمات یاهو جایگاه بهتری دارد. او اضافه میکند که یاهو از فلش در حوزه کامپیوتری پشتیبانی میکند و امیدواریم که درمورد تلویزیونها هم همینطور بشود.
مایکروسافت هم در این میان بیکار ننشسته و با پلتفورم سیلورلایت خود به میدان آمده است. البته تولید و عرضه این محصول تاحدی به خاطر تولیدکنندگان سختافزار و برنامهنویسان دچار محدودیت شده، اما به گفته شرکت مایکروسافت، در عرض شش ماه گذشته که این برنامه به بازار آمده، حدود 300 میلیون دستگاه الکترونیک به جای فلش از آن استفاده کردهاند.
با وجود این ادعا، کارشناسان معتقدند که سیلورلایت نمیتواند در تسخیر سه رسانه کامپیوتر، تلویزیون و موبایل با آدوبی فلش رقابت کند و آینده روشنتر در انتظار فلش است.
مایکروسافت به دنبال این است که دامنه استفاده از سیلورلایت را گسترش دهد. یکی از بهترین گزینهها میتواند بازیهای کامپیوتری باشد. در حال حاضر ایکس.باکس 360 که 28 میلیون نفر در سراسر جهان با آن بازی میکنند، گزینه خوبی است تا سیلورلایت را با خود به خانههای علاقهمندان ایکسباکس بیاورد. همچنین حرف از قراردادهای کوچک و بزرگی برای استفاده از سیلورلایت در جعبههای ست-تاپ به گوش میرسد تا امکان استفاده از راهنماهای تلویزیونی و خدمات دیگر را فراهم کند.
از سوی دیگر، دیوید وادوانی، نایبرییس واحد تجاری فلش در شرکت آدوبی امیدوار است که مایکروسافت به پلی استیشن3 و نینتندو بپیوندد و در ایکسباکس360 از فلش استفاده کند. به نظر او دور از واقعیت نیست که آنها هم در بازی خودشان از فلش استفاده کنند، چون این کار ارزش برنامه آنها را بالاتر میبرد، اما انتخاب با خود آنهاست!
مهم، تلویزیون است
در نهایت، فرقی نمیکند که در این رقابت کدامیک جلو میافتند. نتیجه مشترک این است که کاربرد تلویزیون به کلی تغییر میکند و نسل جدیدی از این رسانه متولد میشود. انتظار میرود که طی سه سال آینده، چیزی بالغ بر 420 میلیارد محصول دیجیتالی، اعم از تلویزیون، جعبه ست-تاپ و نمایشگرهای دیگر وارد بازار شوند که قابلیت اتصال به اینترنت و پخش محتوای صوتی-تصویری آن را داشته باشند. آدوبی هم امیدوار است بتواند تا آنجا که میتواند فلش را در این محصولات جای دهد و شبکه خدماتی نوینی را ارائه دهد که در آن ویدیوها، برنامههای زنده، اخبار تعاملی، نتایج مسابقات ورزشی، مسابقات و سرگرمی و اطلاعات هواشناسی از طریق شبکه به صفحه تلویزیون خانهها راه یابد.
به این ترتیب، علاوه بر اینکه فیلم و سریال مورد علاقه یا اخبار شبانه خود را از طریق تلویزیون خود نگاه میکنید، میتوانید از موتورهای جستجوی آنلاین، نقشههای آنلاین و در کل، محتواهای متنوع آنلاین بهره ببرید. البته از گوشی همراه نیز نباشد غافل شد، چراکه در سالی که گذشت، بالغ بر 40 درصد آنها از برنامه فلش مخصوص استفاده میکردند. هرچند از آنجاییکه برای هر چیز باید استثنایی هم وجود داشته باشد، در این مورد هم شرکت اپل استثنای بزرگی است که تا به اینجا در لیست فلش از قلم افتاده است. اپل همچنان به فلش راه نداده و آدوبی کماکان تلاش میکنند تا آیفون اپل را هم به فلش خود مزین کنند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر