۱۳۸۸ مرداد ۶, سه‌شنبه

شاید موبایل شما هم لیمویی باشد


شاید موبایل شما هم لیمویی باشد


بنیاد لیمو با اعضایی که همگی به‌نوعی رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند، سعی در ساخت سیستم عاملی جدید بر پایه لینوکس برای گوشی‌های همراه دارد.

فریبا فرهادیان: شاید به جرات بتوان گفت که تا به‌حال صنعت موبایل فعال‌تر و جذاب‌تر از این روزها نبوده است. یکی از دلایل این وضعیت شاید موفقیت زیادی بود که آی‌فون در این صنعت از آن خود کرد. پس از این موفقیت بود که تعدادی از رقیبان آی‌فون به این فکر افتادند با هم متحد شوند و لیمو را بسازند.

اما لیمو چیست؟ لیمو اولین سیستم عامل بر پایه لینوکس است که مستقل از سخت‌افزار و واقعا متن باز (اپن‌سورس) است و خاص ابزارهای موبایل و گوشی‌های همراه طراحی شده است.

نکته جالب در این میان این است که لیمو را بنیاد لیمو می‌سازد، مجموعه‌ای از اعضای صنعت آی.تی در تلفن همراه که با همکاری یکدیگر اقدام به طراحی چنین سیستم عاملی کرده‌اند.

مشابه لیمو می‌توان از شرکت‌های مطرح دیگری نیز یاد کرد. در این میان گوگل آندروئید و سیمبین را بسیاری از افراد می‌شناسند، اما شاید نام بنیاد لیمو برای بسیاری از مردم تازگی داشته باشد. لیمو که در فوریه 2007 / بهمن 1385 با هدف تولید پلت‌فرمی بر پایه لینوکس برای گوشی‌های تلفن همراه عرضه شد، کم‌کم جای خود را در بین سازندگان گوشی تلفن همراه باز کرد، به‌طوری‌که تا به‌حال بیش از 30 گوشی ساخته شده که از سیستم عامل لیمو استفاده کرده‌اند.

بنیاد لیمو کار خود را با 6 عضو NEC، NTT DOCOMO، Orange، پاناسونیک، سامسونگ و ودافون آغاز کرد؛ اما به مرور زمان تعداد اعضای آن به‌شکل چشمگیری افزایش یافت و بسیاری دیگر نیز به آن پیوستند.

به گفته آندرو شیکیار، مدیر بازار جهانی بنیاد لیمو، این بنیاد برعکس گوگل آندروئید و دیگران، از رقبا و همکارانی تشکیل شده که تصمیم گرفته‌اند با یکدیگر کار کنند و سیستم عاملی را بر پایه لینوکس طراحی کنند. به اعتقاد وی آن‌چه لیمو را منحصر به‌فرد ساخته، همکاری بین رقباست؛ به‌طوری‌که هر شرکتی در هر سطحی از عضویت می‌تواند در این پروژه مشارکت سازنده داشته باشد. تنها چیزی که این شرکت‌ها را محدود می‌کند، پایبند بودن به مجوز حق ثبت نرم‌افزارهای متن‌باز است.

آن‌چه مسلم است، دیگر رقبا نیز دست روی دست نخواهند گذاشت و لیمو باید در آینده‌ای نزدیک از پس شرکت‌های مهمی چون اپل، گوگل، مایکروسافت و دیگران برآید.

هیچ نظری موجود نیست:

 اینم یه راه حله دیگه که سریعتره البته $ sudo git clone \ -b workstation-$( grep player.product.version /etc/vmware/config | sed '/.*\...